Vojna: VÍŤAZSTVO MENŠINY ALEBO ZRADA VÄČŠINY..?
Vojna - album "In The Triumph Of A Few Or In The Treachery Of Many"
Black metal/ Bratislava/ október 2024
Autor: Samuel

"Vo víťazstve menšiny alebo v zrade väčšiny" - zvláštny názov pre album kapely, poviete si. A trochu záhadný. Čo tým chce asi autor povedať? Potom sa zamyslite nad titulnou ilustráciou a uvedomíte si, že vás k sebe znova láka svet temnej fantázie black metalu. Ak ste na tom tak ako ja, skúšate zachytiť niť myšlienok tvorcu. Treba uznať, Peter, známy z projektu Toreva, sa s tým pohral ako vždy a objavil hlbiny, ktoré nám chce predstaviť.
Zastavme sa najskôr pri titulke. Ide o obraz francúzskeho maliara Leona Bonnata z druhej polovice 19. storočia znázorňujúci umučenie sv. Dionýza. Naschvál píšem svätca ako Dionýz a nie Denis, pretože ide o meno z biblickej knihy Skutky a v starovekom Grécku bežne používané. Tento konkrétny človek bol misionárom, ktorý sa v 3. storočí spolu s ďalšími vybral hlásať Krista do Francúzska, kde položil svoj život. Podobnej téme sa venoval aj Piotr Łehki z poľského projektu Theophilus v albume "Semen est sanquis christianorum" (Krv kresťanov je semenom). Presne o tomto hovorí dotyčný obraz - sťatie hlavy nezastaví Kristove evanjelium. To je to "víťazstvo menšiny" napriek "zrade väčšiny".
Celé album pokračuje v smere, ktorý načrtla predchádzajúce EP Vojny - "Misery of prevailing". Venovali sme mu článok na našom webe: https://www.combatant.sk/l/toreva-ep-vojna-bozie-krvave-rucho/ Toto najnovšie album je o smrti, bolesti a utrpení z rôznych pohľadov. Jeden z nich vidí trápenie ako nástroj na dosiahnutie duchovnej dokonalosti. Ďalší hovorí, že je to prirodzená súčasť bytia. A nakoniec najvyraznejšia myšlienka - Boží súd nad cirkvou a celým ľudstvom.
+++++++
Ešte pár poznámok/ myšlienok k textom jednotlivých skladieb. Skúsil som sa vcítiť do myšlienkového sveta autora a ako sa mi to podarilo, posúďte sami:
1. Olovnica prázdnoty
Stvoriteľ meria tento svet, či sa v ňom nájde niekto, kto by hľadal Boha. Aká je miera prázdnoty, tzn. stavu bez Boha, bezbožnosti? Keď sa ukáže nedostatočná, nastane súd.
2. Pomsta patrí mne
Druhá skladba je o súde, odplate a pomste. Boh sa pýta: "Kde sú vaši bohovia, ktorým ste obetovali a na ktorých ste sa spoliehali? Nech vás predo mnou zachránia, ak sú skutoční!" Je to drsný a prísny starozákonný pohľad na svet. Čo sa týka Boha, už nežijeme v tejto dobe. Súčasnosť je ešte časom milosti a odpustenia, ale doba trestu sa raz vráti.
3. O smrti
Aj keď ešte nie je čas vseobecného Božieho súdu, každý z nás môže niečo podobné prežiť, napríklad v podobe smrti. Sú dva druhy ľudí, pre jedných je trpká a nepríjemná, no iní ju vítajú. Jedno je však isté - všetci tam pôjdeme. Myšlienka na smrť má byť pre človeka prípravou na stretnutie so Stvoriteľom, v tomto autor nezaprie svoje mníšske korene. No zdá sa, že je skôr kartuziánom ako františkánom.
4. Odmenu za svätosť nečakajú
Tento text je o svätosti. Medzi riadkami po dlhšom rozmýšľaní pochopíme, že autor ju chce dosiahnuť prostriedkami ako odriekanie a utrpenie. Oproti nemu stoja tí, ktorí nemajú takéto túžby, nechápu ho a dokonca vysmievajú. On však trpezlivo nesie svoj údel podobne ako starozákonný Jób, z ktorého knihy je text prevzatý (Jób, 30. kapitola).
5. Meracia šnúra pustoty
Opäť inštrumentálka podobného názvu ako úvodná. V zmysle predchádzajúcich myšlienok si myslím, že sám autor-trpiteľ meria svoj psychický stav. Je vnútorne pustý a prázdny ako starozákonný prorok púšti.
6. Zhromaždení na svojich smteľných posteliach
Tu čerpá inšpiráciu z knihy Ezechiela, 21. kapitoly, kde je proroctvo proti Božiemu ľudu aj proti okolitým národom. Boh má vytiahnutý nabrúsený meč z pošvy a chystá sa ho použiť k trestu. Prečo? Ezechiel odpovedá: "Syn môj, pohrdol si palicou i každou radou." A prečo tie smrteľné postele? To je symbol čakania na nepríjemný koniec.
7. Zvolajte plačky
Text tejto skladby je druhým príbehom tejto čiernej pustatiny. Prerozprávava príbeh z knihy Sudcov. Žena Jaél v ňom prebila hlavu spiaceho generála stanovým kolíkom po tom ako ho uspala teplým mliekom. Zatiaľčo on je nepriateľom Boha, ona je ženským archetypom, ktorý sa vinie celou Bibliou. Podľa proroctva vyslovenom po prvom ľudskom hriechu, raz má prísť žena, ktorej potomok rozdrví hlavu hada. Tak je Jáel predobrazom Márie, Ježišovej matky. Na druhej strane však môže byť symbolom cirkvi bojujúcej a víťaziacej nad diablom a nad akýmkoľvek zlom. V kontexte celkovej Petrovej tvorby sú obidve myšlienky prijateľné - viď jeho osobné logo "Militans ecclesia".
8. Údel horší ako smrť
Opäť biblický citát, a znovu z nie príliš veselej časti Písma - Náreky, 2. kapitola. Opisuje stav obyvateľov mesta, mužov, žien, detí počas obliehania, hladovania a zomierania. Popri vedomí hladu a blízkej smrti, cítia, že ich ešte aj trestajúci Boh opustil.
9. Chlieb úzkosti a voda útlaku
Zem sa otvára, aby pohltila ľudské zlo. Človek, ktorý ho páchal, sa prepadne do priepasti a jeho existencia sa ukončí. Tým sa končí doterajšia tvorba Torevy- Vojny a necháva v nás otázku: Je to ukončenie deštruktívneho kresťanského black metalu, príde už v ďalšom roku apokalypsa..?
+++++++
Ak by ste chceli vedieť o Vojne, Toreve, alebo o ich zakladateľovi viac, pozrite napríklad zhrnutie Petrovej tvorby na stránkach Combatantu: https://www.combatant.sk/l/fenomen-toreva/
Najnovší počin je možné počúvať alebo čítať na:
https://toreva.bandcamp.com/album/vojna-in-the-triumph-of-a-few-or-in-the-treachery-of-many